مزایای استفاده از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن و مقرون به صرفه بودن آن

ضایعات ساختمانی یا نخاله‌های ساختمانی , عبارت است از موادی که به صورت اجباری و تصادفی در عملیات ساخت‌وساز ساخت می گردد . این ضایعات شامل مصالح ساختمانی از قبیل عایق , میخ , سیم برق , میلگرد و همینطور ضایعات حاصل از مراحل آماده‌سازی مقدماتی محل پروژه همچون مصالح لایروبی , کنده درختان و قلوه سنگها می شود . نخاله‌های ساختمانی , احتمالا دارنده سرب , آزبست یا این که بقیه مواد خطرناک باشد .

 استفاده از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن

بخش اعظمی از پسماندهای ساختمانی , تشکیل شده‌اند از مصالحی زیرا خشت , بتن و چوب که سازه به دلایلی در طی عملیات ساخت‌وساز سوای استفاده مانده‌اند . پژوهش ها نشان میدهد که اندازه این ضایعات برابر با ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مصالحی است که در عملیات ساختمانی به کار می رود . این میزان مضاعف بیشتر از میزانی است که به وسیله برآوردکنندگان ( مترورها ) در حیث گرفته میشود . با اعتنا به تنوع شایان توجه میان اشکال کارگاه‌های عمرانی , قابلیت فراوانی برای کاهش میزان این ضایعات و استفاده دوباره از ضایعات در پروژه‌های دیگر موجود هست .

مزایای استفاده از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن و مقرون به صرفه بودن آن

 بتن چیست؟

بِتُن ( به فرانسوی : Béton ) در معنا پهناور به هر ماده یا این که ترکیبی که از یک ماده چسبنده با خواص سیمانی شدن تشکیل‌شده باشد گفته میشود . بتن احتمالا از گونه های گوناگون سیمان و هم پوزولان‌ها , سرباره کوره‌ها , مواد مضاف , گوگرد , مواد افزودنی , پلیمرها , الیاف و غیره تنظیم شود . همینطور در طریق ساخت آن احتمالا حرارت , بخار آب , اتوکلاو , فضای خالی , فشارهای هیدرولیکی و متراکم‌کننده‌های متعدد مصرف شود . [۱] با اعتنا به توسعه و گسترش و ترقی دانش و بروز تکنولوژی‌های بسیار در قرن اخیر , آشنایی بتن و خاصیت آن هم بسط قابل ملاحظه‌ای داشته‌است , به طوری که امروزه شاهد کاربرد اشکال مختلف بتن با مصالح گوناگون هستیم که هرمورد خاصیت و کاربری منحصر به خویش را دارد . فعلا اشکال مختلفی از سیمانها که دربرگیرنده پوزولانها , سولفورها , پلیمرها , الیافهای گوناگون و افزودنیهای متفاوتی می باشند , ایجاد میگردند .

کاربرد های بتن چیست؟

بتن از پر کاربردترین مصالح ساختمانی است . خصوصیت اصلی بتن ارزان بودن و دردسترس بودن مواد نخستین آن است . همینطور می‌توان خاطر نشان کرد که ایجاد گونه های بتن با استفاده از حرارت , بخار , اتوکلاو , تخلیه هوا , فشار هیدرولیکی ویبره و قالب انجام میگیرد . بتن به‌طور کلی محصولی است که از ادغام آب با سیمان آبی‌رنگ و سنگدانه‌های گوناگون در اثر عکس العمل آب با سیمان در موقعیت محیطی خاصی به حاصل می شود و دارنده ویژگیهای مختص است . بتن فعلا با گذشت بیش تر از ۱۷۰ سال از بروز سیمان پرتلند به طور کنونی بوسیله یک بنّای لیدزی , دستخوش تحولات و پیشرفتهای شگرفی شده است . دردسترس بودن مصالح آن , تداوم تقریبا مضاعف و نیاز به ساخت و سازهای زیاد سازه‌های بتنی زیرا ساختمان‌ها , سازه‌ها , سدها , پل‌ها , تونل‌ها و راه‌ها , این ماده را بسیار لبریز مصرف نموده‌است . فعلا حدود سه عدد چهار ده سال است که کاربرد این ماده در موقعیت یگانه موردپسند یوزرها آن قرار گرفته‌است . امروزه با ترقی دانش و تکنولوژی معین شده است که صرف اعتنا به مقاومت تحت عنوان یک ترازو برای طرح بتن برای محیطهای گوناگون و کاربردهای گوناگون نمی‌تواند جوابگوی مشکلاتی باشد که در زمان طولانی در سازه‌های بتنی ایجاد میگردد . یکسری سالی است که زمینه تداوم بتن در محیط‌های متفاوت مورد دقت قرار گرفته‌است . مشاهده خرابی‌هایی با کارداران فیزیکی و شیمیایی در بتن‌ها در عمده نقاط عالم و با شدتی بیشتر در کشورهای در حال پیش رفت , ذهن ها و افکار مهندسان و شیمیدانان را در سمت طرح بتن‌هایی با خصوصیت مختص و با تداوم حتمی سوق داده‌است . در این راه در پاره‌ای از کشورها دستورالعمل‌ها و استانداردهایی هم برای طرح بتن با کارایی بالا تهیه و تنظیم شده و طراحان و مجریان در بعضا از این کشورهای توسعه یافته ملزم به رعایت این دستورالعمل‌ها گشته‌اند .

مزایای استفاده از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت بتن و مقرون به صرفه بودن آن

مزایای بکارگیری بتن از بازیافت نخاله های ساختمانی

به کار گیری از بازیافت نخاله های ساختمانی در ساخت و ساخت بتن دارنده مزیت های بخش اعظمی است که در‌این پست به بعضا از آن‌ها اشاره میکنیم .

به کارگیری از این مواد در بتن می‌تواند در محافظت منابع ارگانیک و محیط زیست نقش موثری داشته باشد . از آنجایی که به کارگیری از بتن روز آپ تو دیت در هم اکنون ارتقاء است , در فیض با بازیافت پسماندهای ساختمانی , می توان اندازه متعددی از این پسماند ها را در ایجاد بتن مورد به کارگیری قرار اعطا کرد . از این رو می توان با این فعالیت به محافظت محیط زیست کم کرد .

بازیافت نخاله ها و پسماند های ساختمانی و استعمال از آنان در ایجاد بتن که در واقع یک کدام از پرمصرف ترین مصالح ساختمانی است , میتواند تاثیر به سزایی در کاهش پسماند ها و آلودگی های زیست محیطی داشته باشد .

این روش میتواند به طوری باعث به ایجاد شغل هم گردد . با این کار می توان در فرآیند متفاوت بازیافت مانند جدا سازی و حمل پسماند ها و ساخت و ایجاد بتن , از نیرو های کار انسانی امداد گرفت که باعث به ایجاد شغل میگردد .
این استراتژی ایجاد بتن میتواند دارنده منافع اقتصادی هم باشند .

این بعضا از مزیت های اکثر به کار گیری از پسماند های ساختمانی در ساخت بتن است . در واقع شما می‌توانید با به کار گیری از این نخاله ها و پسماند ها علاوه بر ساخت یک مصالح پرکاربرد مثل بتن , در نگهداری محیط زیست هم اثر گذار باشید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *