بررسی مقاومت مصالح حاصل از بازیافت نخاله های ساختمانی بهسازی و ثبت شده جهت به کار گیری در لایه های روسازی

با توجه به حجم روزافزون مواد و آشغال های شهری به خصوص نخاله های حاصل از تخریب ساختمانها و بافتهای فرسوده شهری , مشکلات فراوانی را در شهرهای بزرگ به‌وجود آورده است .

مقاومت مصالح حاصل از بازیافت نخاله های ساختمانی

مشکلات زیست محیطی که در اثر دفع غیر اصولی و غیر فنی این مصالح پدید آورده , دقت محققین به سوی بازیافت این مواد را به خویش جلب کرده است . آمارهای جان دار از مخلوط نخاله های ساختمانی شهرهای ایران بزرگ نشان می‌دهد که خشت و ملات ماسه سیمان/بتن دو ماده اساسی تشکیل دهنده نخاله های ساختمانی می باشند . در تحقیق حاضر قابلیت بازیافت این مصالح و به کاربردن آن‌ها به صورت بدون واسطه و یا این که بعداز بهسازی و ثبت , در لایه های روسازی شیوه و یا این که زیراساس مورد بررسی واقع شده‌است . در این طریق ابتدا آزمایشات پهناور فیزیکی و مکانیکی روی خشت , ملات ماسه سیمان و یا این که ترکیباتی از دو ماده انجام عهده دار شد . نتایج آزمایشات بیان‌کننده قابل به کارگیری بودن این مصالح در ذیل مبنا و در رویه های مرتبه دو میباشند .

به مراد ارتقا کیفیت این مصالح , دو روش مورد استعمال قرار گرفته است . در روش نخستین با جایگزینی مصالح با مصالح مرغوب ارتقا CBR و در روش دوم با اضافه کردن سیمان با درصدهای گوناگون به مصالح بازیافتی مقاومت فشاری این مواد بررسی شده‌است . آزمایشات تکمیلی بیان کنده ارتقاء کیفیت و قابل استفاده بودن این مصالح در لایه – های راهسازی است

دوری از بحران نخاله ساختمانی , به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان زرند اقدام به برداشت نخاله ها و پاکسازی اطراف محورهای کمربندی شرقی , زرند به راور , زرند به رفسنجان و زرند به کرمان کرده است .

به نقل از صدای زرند , نائب رئیس راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای زرند در این زمینه بیان کرد : درین عملیات تمامی نخاله های ساختمانی جانور در دو سمت محور پاک سازی شد , البته متاسفانه دوباره بعضا اشخاص سود جو به‌ صورت پنهانی اقدام به تخلیه نخاله‌های ساختمانی و زباله‌ها در اطراف این محورها نموده اند

او افزود : تخلیه نخاله های ساختمانی در محل های غیرمجاز علاوه بر بدمنظر نمودن چهره شهر و پاپین آشکار کردن تمدن شهروندی ( مخصوصاً به خودروهای عبوری و مهمان از این مسیرها ) , سبب ساز تصادفات جاده‌ای و خسارات ناشی از آن برای دیگر رانندگان و همینطور پیدایش مشکلات زیست محیطی و بهداشتی برای ساکنین این بخشها خواهد شد .

“ سیدرضا امیری ” اظهار کرد :

قابل ذکر است برابر پژوهش ها انجام شده نخاله‌های ساختمانی موقعیت متراکم نداشته و منفذهای متعددی در دپوی ریخته شده موجود است و وجود رطوبت درین نخاله ها , زیستگاه قابل قبولی برای حشره ها ناقل بیماری سالک میباشد .

نائب رئیس سازمان راهداری زرند اظهارداشت : با اعتنا به‌این مساله از همه همشهریان و همینطور ساکنین در حدود به‌این بخش ها تقاضا می شود برای نگهداری تندستی خویش و نگهداری سیما و منظر شهری و خودداری از رویدادها احتمالی و همینطور مراقبت محیط زیستی سلامت برای کلیه , در صورت مشاهده در هر ساعت از شبانه روز , زمینه را ترجیحاً با ارسال شماره پلاک و یا این که خصوصیات کلی اتومبیل و مسیر رفت و رجوع  اطلاع دهند .

واجب ذکر است برابر ضابطه متخلفانی که مبادرت به تخلیه نخاله ساختمانی در اطراف رویکرد ها کنند با جریمه سنگین و توقیف ماشین روبرو خواهند شد .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *