دراین مقاله به بررسی مدیریت پسماندهای استان بانگاه ویژه به معضلات پسماندشهرستان ری میپردازیم

بیست و هفتمین جلسه کارگروه مدیریت پسماند استان تهران این بار با حضور اعضاء در محل فرمانداری شهرستان ری و به دبیری سازمان کل حفاظت محیط زیست استان تهران تشکیل شد .

بررسی مدیریت پسمان های ساختمانی

به نقل از ارتباط ها همگانی سازمان کل حفاظت محیط زیست استان تهران , نبی علی اشرفی پور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه با اشاره به اهمیت تشکیل منظم و دارای انسجام این جلسات خصوصا در شهرستان ری اظهار داشت  مشکل‌ها زیست محیطی یک پدیده عام در دنیاست که کشورهای توسعه یافته و در حال پیش رفت نیز در بخش پساب و نیز در بخش پسماند با این مشکلات روبه روهستند .

به گفته علی اشرفی پور طبق نظریه دانش قتصاد ‌محیط زیست اولویتهای زیست محیطی و بهداشتی مهم ترین و بخش اعظم ترین اصل در مدیر شهری کشورها است . اکنون شایسته ترین الگوی مدیریت شهری در جهان بر مبنای اولویت و اهمیت مساله زیست محیطی استوار است .

او تصریح کرد : در استان تهران یکی مشکل ها زیست محیطی موضوع پسماند و پساب است و در این سمت هیچگونه برنامه و نقشه راهی تا قبل از این وجود نداشته و کلیه دستگاهها از جمله مرکز ها درمانی و بهداشتی و صنعتی بصورت مستقل فعالیت می کردند .

او با اشاره به این که مرکزها دفن دور از هم در حوالی کلانشهر تهران و در شهرستانها موجب ارتقا مشکل ها زیست محیطی میشود اذعان کرد : اینک مدیریت پسماند در استان تهران دارنده برنامه و نقشه منش است و درین ارتباط جلسات کارگروه مدیریت پسماند بطور منظم و دارای انسجام با حضور اعضاء برگزار می‌گردد ولی این جلسات نسبت به کارگروه کاهش آلودگی هوا و پیکار با پدیده گردو غبار استان سروصدای کمتری دارااست و و درین نشستها به بحثهای سنتی هم کمتر پرداخته می شود و بیشتر انگیزه و تمرکز بر بحثهای نوین , علمی و موضوعات تازه مهندسی است .

علی اشرفی پور با مثبت آنالیز کردن اکثری از اقدامات اداره مدیریت پسماند شهرداری تهران در حوزه پسماندهای شهری اظهار کرد : اکثری از امور به وسیله اداره مدیریت پسماند شهرداری تهران بصورت ظریف و مهندسی شده صورت گرفته شده‌است .

او اظهار کرد : هر استانی بایستی محل دفع , پردازش و درمجموع مدیریت زباله های صنعتی و ویژه را هم بطورمستقل داشته باشد و در سایتهای ذی‌ربط انجام روند و مراحل کار بصورت ظریف و طرح ریزی شده مدیریت شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به تارنما عزیزآباد و هوشنگ آباد اظهار داشت :

در استان تهران وب سایت عزیزآباد و هوشنگ آباد بعنوان محل پردازش و مدیریت زباله های صنعتی و ویژه استان با یک طرح ریزی مهندسی گزینش شده‌است و زمینه جذب سرمایه گذار جهت فعال سازی و بهره برداری این سایتدرحال پیگیری است .
علی اشرفی پور ادامه بخشید : مورد دیگر و دارای اهمیت بحث دفن و مدیر آشغال های بیمارستانی است . وجود بیمارستانها و ۵۰۰۰ کلینیک و پاراکلینیک در تراز تهران و عدم قابلیت و امکان احداث دستگاههای بی خطرسازی درین مرکز ها , اهمیت این قضیه را دو چندان می نماید و مدیریت آن و استقرار زباله سوزهای در محل شناسایی شده دستور زیاد حیاتی و حساس است .

علی اشرفی پور این نکته را نیز اعلام کرد که در کنار این مورد ها مشکل ها متفرق ای هم در بخش اعظمی از شهرستانهای استان موجود هست و می بایست طرح ریزی بصورتی باشد که‌این مشکلات دور از هم سوق دهی شود و بگونه ای متمرکز در نقشه شیوه مدیریت پسماند استان جمعبندی شود .

پسماند های خشک و تر

درپی این جلسه فیاض مدیرعامل اداره مدیریت پسماندهای شهرداری تهران به ارائه گزارشی از مراحل کنونی و موقعیت محل دفع آشغال کهریزک پرداخت و اعلام کرد :

زباله ها پس از حمل و تخلیه در محل دفن آشغال های کهریزک به واحدهای پردازش منتقل شده و به پسماندهای خشک با ارزش , پسماند خیس و مواد ریجکت تقسیم می شود .

به گفته او مواد ریجکتی دربردارنده قیمت حرارتی است که بعداز ذخیره سازی به ریجکت سوز منتقل می گردند .
فیاضی همینطور از پباده سازی ریجکت سوز با گنجایش ۲۰۰ تنی خبرداد و خاطرنشان کرد : یک کدام از برنامه های در دست مبادرت پباده سازی و تنظیم ریجکت سوز ۲۰۰ تنی در آتی نزدیک است که توان مدیر ۴۰۰ تنی آشغال ترکیب را دارااست .

او همینطور ادامه بخشید :

درخصوص آشغال های تر بایستی بیان کرد : این آشغال ها بعد از انتقال به واحد هوادهی به وب سایت پالایش کمپوست انتقال می یابد . و اضافی زباله های تر هم به سلول دفن بهداشتی منتقل می گردند که اخیرا از میزان آن خیلی کاهش پیدا کرده شده‌است .

فیاض از ارتقاء فضای سبز و درختکاری زمین ها اطراف محل دفن آشغال آرادکوه نیز حرف ذکر کرد و اشاره نمود در سال ۸۹ میزان ۷۰ هکتار از زمین ها باطن تیم بیشه کاری شده‌است و در سال ۹۰ این میزان به ۳۰۰ هکتار میرسد . ضمناً‌ در لبه شرقی حوضچه شیرابه حدود ۳ هکتار جنگلکاری شده‌است و همینطور یک پارک به مساحت ۸ هکتار در باطن گروه درختکاری شده‌است .

به گفته مدیرعامل اداره مدیریت پسماند شهرداری تهران مجموعا ۳۵۰ هکتار در تیم و اطراف تیم دفن زباله کهریزک جنگلکاری شده و این کار با حمایت و همیاری بدون واسطه سازمان کل حفاظت محیط زیست و سازمان کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران صورت پذیرفته است .

فیاضی تصریح کرد : از دو سال پیش طرح پروژه تصفیه منزل شیرابه مجتمع آرادکوه در دست پیگیری بوده است و اینک صرفا نصب دستگاهها و تأسیسات این تارنما باقی‌مانده است . او اظهار امیدواری کرد که‌این پروژه در سالجاری به بهره‌برداری رسد .

از سایر موضوعات بیان شده در‌این گرد‌همایی گزینش موقعیت تخلیه نخاله های ساختمانی بوسیله پادگان سیاهکوه بود . به گفته افخم نائب رئیس پسماندهای عمرانی و ساختمانی شهرداری تهران در سال قبلی با اعتنا به اتمام مهلت قرارداد به‌این پادگان اعلام شد که هرگونه تخلیه نخاله ساختمانی درین محل غیررسمی است و فعلا کماکان دراین مکان نخاله های ساختمانی تخلیه می شود و مکاتبات انجام شده هم به فیض ای نرسیده است .

در حالیکه سازه به بیانات فرماندهی پشتیبانی حیطه ۳ تهران در نیروی زمینی ارتش این مجوزها دریافت شده و بعد از تسطیح این زمین ها قابلیت و امکان جنگلکاری را دارااست . ضمن این‌که این ناحیه دارنده مساله امنیتی است و در جلسات مخصوص جای مشاجره و مذاکره دارااست .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *