نحوه توزیع و لوله کشی اب فاضلاب های ساختمان

طرز توزیع و لوله کشی اب فاضلاب های ساختمان
مسئله خارج راندن فاضلاب از فضا زیست بشر از هنگامی پدیدآمد که مردمان به معاش گروهی روی آوردند . با بروز شهرها و بسط کانال های آبرسانی بشر برای پاک سازی و تمیز حفظ معاش خود , خارج راندن پساب های به دست آمده را نیکو و اضطراری مشاهده کرد . بعداز ترقی تکنیک کانال های آبرسانی ساختن کانال های دفع فاضلاب ها هم آیتم دقت قرار گرفت .

هدایت فاضلاب های خانگی

دیرین ترین کانالیزاسیون را می اقتدار در اثرها فرهنگ وتمدن هندیان مشاهده نمود . درین اثرها که مورخ آنان به حدود ۷۰۰۰ سال پیش نسبت داده می شود . باقی مانده فاضلابروهایی با دیواره آجری و یا این که سفالی برای ساماندهی فاضلاب های خانگی دیده میشود .

لوله کشی فاضلاب

در خرابه های شهر بابل و نینوا هم در جزیره کرت اثراتی از مجراهای فاضلاب و آبریزگاههای متداول چشم گردیده اند . در شهرهای یونان و رم دیر باز اثرها فاضلاب روهایی به قطرهای ۲ تا ۳ متر چشم میشوند که ساختمان آنان‌را به ۲۰۰۰ سال گذشته از ولادت نسبت ارائه میکنند . در اورشلیم اثرها کانالهای ساماندهی فاضلاب به خارج شهر و گردآوری آن در دریاچه های فاضلاب و چه بسا استعمال از فاضلاب تحت عنوان کود در کشاورزی چشم شده‌است که مورخ ساخت آن به حدود ۳۰۰۰ سال پیش می‌رسد . در شهر بمبئی باقی مانده گندابروهایی دیده میشود که ساختمان آنان‌را به محدود ۱۹۰۰ سال پیش مربوط می‌دانند .

تاحدود یک صد سال پیش گندابروها و مخصوصا شبکه های فرعی فاضلاب به طور روباز ساخته می شدند . پس از واضح شدن اثر این قبیل شبکه ها در بخش بیماری های واگیر‌دار , کوشش به کار آمد که تمام گندابروها و فاضلابروها در تحت زمین ساخته شوند . قرار تصاحب کردن فاضلابروها در تحت زمین موجب شد که در پائین رفتن تراز آب زیرزمینی تاثیر نیکویی بنماید و این خواص هم قسمتی از محاسن کانال های گردآوری فاضلاب قرار گیرد .

نخستین شبکه چمع اوری فاضلاب در شهر پاریس

شبکه های دارای اهمیت کانال گردآوری فاضلاب ( اگو ) برای نخستین دفعه در سال ۱۷۸۹ میلادی در شهر پاریس به ارتفاع ۳۶ کیلومتر ساخته شدند .

شهر لندن بعداز کشتاری که بیماری وبا در آن انجام بخشید و طی آن ۲۵ هزار نفر تلف شدند در سالیان ۱۸۳۲ تا ۱۸۴۸ دارنده کانال زیرزمینی گردآوری فاضلاب شد .

لوله کشی فاضلاب

هامبورگ در سال ۱۸۴۲ – برلین در سال ۱۸۵۲ و فرانکفورت در سال ۱۸۶۶ دارنده کانال کانالیزاسیون شدند .

به صورت کلی زمینه گردآوری فاضلاب درجهان به اوائل قرن هجدهم مربوط می شود . در کشور‌ایران تا قبل نزدیک زمینه دفع فاضلاب بسته به شرایط تراز آب زیرزمینی به دو نوع حل می‌گردد :

الف ) شهرهایی که عمق تراز آب های زیرزمینی و نفوذ پذیری زمین نسبتا مضاعف است . درین شهرها از طریق سنتی یعنی چاه های جاذب جهت دفع فاضلاب استعمال می‌گردد .

ب ) شهرهایی که تراز آب زیرزمینی بالا و یا این که زمین از نفوذ پذیری پاره ای برخوردار‌است . درین شهرها به بدون چاره از زهکشهای ارگانیک و یا این که ساختن فاضلابروهای موضعی و کوتاه , فاضلابهای خانگی و سطحی را گردآوری و فارغ از تصفیه به خارج از شهر منتقل می کرده اند .

در ۲۰ – ۳۰ سال اخیر در برخی از شهرها مثل اصفهان و اهواز مبادرت به ساخت کانال گردآوری فاضلاب شوید و درحال حاضر طرح کانال های گردآوری فاضلاب در بخش اعظمی از شهرهای کشور‌ایران که در این زمینه با مشکل‌ها حادی روبه روهستند , دردسترس تهیه و تنظیم و یا این که اجرا میباشد .

بررسی  پروژه های جمع آوری فاضلاب خانگی

پروژه های کانال های گردآوری فاضلاب :

بعداز احداث و برقراری کانال تامین آب‌آشامیدنی , پروژه بهسازی دور و بر جهت دفع فاضلاب باید احداث گردد . چون حاصل فعل و انفعالات انسانی و استعمال از کانال های توزیع آب , ایجاد آب آلوده و کثیف و آلوده و کثیف خواهد بود . پروژه های بهسازی دور و اطراف از لبریز هزین ترین پروژه ها هستند . ( کانال گردآوری فاضلاب تهران ۳۰۰۰ میلیارد تومان ) و قبل از آن پیاده کردن و احداث آن در یک تراز مضاعف نقص‌ میباشد . این نوع پروژه ها اکثر وقت ها به طور تراز ای احداث میشوند .

لوله کشی فاضلاب

برای انجام پروژه های انتقال و تصفیه فاضلاب و حیطه ای اضطراری است که اصول تحت آیتم مراعات قرار گیرند . ۱ – جمعیت آخرین شهر که بایستی از این امکانان استعمال کنند .

۲ – اعتبار و پول مو جود برای این انگیزه .

۳ – کیفیت فاضلابی که بایستی گردآوری و تصفیه گردد .

۴ – مقادیر ریزش باران در هر حیطه .

۵ – ترازو فاضلابی که قرار است ایجاد شود .

۶ – منابع متفاوت سازنده فاضلاب .

۷ – تاسیسات کنونی دفع فاضلاب .

۸ – نقشه آینده حیطه .

۹ – راه و روش های تصفیه .

۱۰ – بسط آینده شهر .

فرآیند متفاوت سرویس ها مهندسی طرح های کانال گردآوری فاضلاب :

– فاز صفر ( تراز شناسائی )

– فاز یک ( تراز توجیهی )

– فاز دو ( تراز تشریحی )

– فاز سه ( تراز اجرایی )

– فاز تراز بهره‌برداری و حفظ از سیستم

الف ) مطالعات فاز صفر :

برای استارت مطالعات از فاز صفر استعمال می‌کنیم . این تراز یک تراز شناسائی است و در راستی یک باز‌نگری کلی در گردآوری داده ها و حدود و نیازهای طرح درین تراز مشخص و معلوم می شود .

درین تراز خلاصه گزارش یک سری ورقه ای مشتمل بر خلاصه ای راجع به تعداد جمعیت , معیار آب مصرفی , مساحت عملیات و برآورد در باب کل هزینه در فاز یک تهیه و تنظیم می‌گردد .

هزینه ها براساس سرانه اکانت میشوند و هرچه جمعیت طولانی تر باشد هزینه کمتر خواهد بود .

یعنی در جمعیت های کوچکتر هزینه به مراتب طولانی تر است . اینک برای جمعیت های بالای ۸ هزار نفر هزینه سرانه هشت هزار تومان میباشد ( سال ۱۳۷۳ )

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *