آشنایی با اتصالات و ابزارآلات مربوط به لوله کشی آب و فاضلاب در ساختمان

اتصالات لوله

لوله کشی اتصالات مختلفی دارااست که هر مورد برای منظوری استعمال میگردند . سوای اتصالات به هیچ وجه نمیتوان لوله را به مسیر دلخواه سوق دهی کرد . نیز چنین استعمال از اتصالات سبب می شود که در شکل وخیم شدن هر قسمت از لوله , صرفا به عبارتی بخش ردوبدل شده و در فیض مراحل تعمیر و حفظ فراوان راحت میشود . در‌این فی مابین این اتصالات عبارتند از :

مهره ماسوره ها : مهره ماسوره ها در لوله کشی فراوان همگانی می باشند . مهره ماسوره ها ساختاری سه تکه یا این که به اصطلاح سه پارچه دارا هستند که دو تکه ی آن با اعتنا به رزوه ی آنان روی دو لوله ( که میخواهیم آنان‌را به نیز وصل کنیم ) سوار میگردند و نصیب وسطی به طور یک پل , این دو نصیب را به نیز وصل میکند . مهره ماسوره ها قطرهای مختلفی دارا هستند .

لوله مغزی : یک کدام از دیگر از موادسازنده لوله کشی لوله مغزی ها می باشند . لوله مغزی ها , لوله هایی می باشند که ناچیز خیس از ۳۰ سانتی متر ارتفاع داشته و دو راز آن رزوه گردیده اند . برای همین ردوبدل آنان به مراتب راحت خیس خواهد بود .

سه رویکرد ها : به جرات می بضاعت و توان اذعان کرد سه رویکرد ها شایع ترین عنصر در لوله کشی ساختمان می باشند . سه راهی های لوله کشی سبب میگردند که در مسیر جنبش لوله بتوان به یک قسمت آبرسانی کرد . اما سه رویکرد ها نیز اشکال مختلفی دارا هستند . بعضا سه رویکرد ها برای کناره دیوار پباده سازی گردیده اند , و در بعضا نیز هر مورد از رویکرد های سه راهی میزان های مختلف دارا هستند . یک کدام از اصول فراوان حساس در لوله کشی ساختمان , این است که فردی که لوله کشی را انجام میدهد آن قدر تصور فرضی کار کشته داشته باشد که با یک نگاه بتواند تشخیص دهد که چه قطعاتی ما یحتاج است و دست‌کم تقریب آن حدودا صحیح دربیاید . ( به عنوان مثال با یک نگاه بگوید فلان نصیب به دو زانویی و سه تا سه راهی نیاز دارااست . )

چهارراهی ها : چهار رویکرد های لوله کشی , در واقع به عبارتی سه راهی ها می باشند , با این تفاوت که یک رویکرد به جلوی یکی‌از دیگر از رویکرد های آنان بیش تر شده‌است .

درپوش ها : برای بستن لوله هایی که در انتهای خویش رزوه مادگی دارا هستند و یا این که لوله های بوشن دار , موضوع استعمال قرار میگیرند , درپوش ها دو دسته چهارگوشه و شش کناره دارا هستند که دسته چهارگوشه برای بستن لوله های با قطر کوچک خیس و دسته شش کناره برای لوله های به نسبت پهناور خیس موضوع استعمال قرار میگیرد .

ابزارآلات لوله کشی

ابزار لوله کشی , عنصر فراوان مهمی تلقی میشود . راجع‌به ابزارها می بایست اعتنا داشت که ابزار نباید غیر استاندارد باشد ( به دلیل آن که در این‌حالت , به عنوان مثال رزوه لوله کج می شود و به کل همت لوله از دست میرود یا این که سبب ساز خطاها بعدی در افتتاح میشود . ) این ابزارها به طور اجمالی عبارتند از :

۱ – آچار لوله گیر : همان طور که از اسم آن پیداست , کار این آچار این است که لوله را در اتصالات گرفته و بچرخاند . این آچار در شرایطی که که صحیح پیچانده شود , قفل می شود و لوله را سفت در خویش میگیرد . برای محکم کردن لوله می شود به امداد این آچار , لوله را به سمت عقربه های ساعت چرخاند .

۲ – آچار شلاقی : این آچار عملکردی همانند آچار لوله گیر دارااست .

۳ – آچار زنجیری : این آچار هم عملکردی به طور کامل شبیه آچارهای لوله گیر و یا این که شلاقی داشته و صرفا تفاوت آن این است که به امداد این آچار می توانایی برای گشوده و بسته کردن لوله های با قطر وسیع خیس هم منفعت جست

۴ – انبردست قفلی : اعم از وسایلی می باشد که برای گشوده و بسته کردن لوله های محکم به کار میرود . به عنوان مثال در شرایطی‌که لوله ای بیشتراز دهه بسته باشد و رسوب گرفته باشد , فراوان مطلوب است . به دلیل آن که انبردست قفلی گیره هایی داشته که قادر است سفت لوله را در خویش بگیرد و بپیچاند . با این وجود بی تردید به دلیل گیره ها , روی لوله رد انبرقفلی یا این که انبردست قفلی باقی خواهد ماند .

۵ – آچار تسمه ای : آچار تسمه ای هم نظیر آچارهای بالا برای گشوده و بسته کردن لوله استعمال میشود . تفاوت این آچار در‌این است که به عنوان مثال آچار شلاقی در لوله های مسی نمی تواند مسئله استعمال قرار گیرد ( به دلیل تخریب کردن لوله ها ) ولی آچار تسمه ای این امکان را دارد .

۶ – آچار فرانسه : همان طور که مستحضر می باشید , این آچار قادر است همگی پیچ های شش گوش و چهارگوش را در سایزهای متفاوت گشوده و بسته کند .

۷ – گیره : گیره لوله کشی , ابزاری است که از به دور تا به دور لوله , آن را در بر گرفته و سبب ساز دوری از چرخش لوله در اثر عملیات حدیده کاری و رزوه کردن لوله میشود . به دلیل اینکه که‌این گیره , به دور تا به دور لوله را در بر میگیرد , لهیدگی در لوله فیس نخواهد اعطا کرد . در حالی که در شرایطی‌که از گیره عادی مصرف شود , به دلیل اینکه گیره صرفا از دو سمت لوله را می‌گیرد , بعد از انجام کار شاهد جای لهیدگی روی لوله خوا‌هیم بود .

۸ – لوله بر : ابزاری جهت برش لوله در محل دلخواه بوده که بعد از اینکه لوله را با گیره ثبت کردیم , به طور دورانی بارها از روی لوله عبور می نماید و لوله را میبرد . قابل ذکر است که‌این ابزار نسبت به اره , فراوان کارآمدتر بوده و برش آخرین , فراوان منزه خیس با نازکی بیش تری نسبت به یک برش بی آلایش است .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *