به عوارض نشتی لوله ها و عوامل نشتی لوله در مقاله زیر پرداخته شده

این‌که تعمیر نشتی تخت‌گاز انجام می شود یا این که مدتی طولانی زمان می برد , اهمیت ندارد , آنچه کلیدی است تعمیر نشتی لوله به روشی ایمن , درست و مطابق با دستورالعمل‌ها است .

نشتی معمولاً به یکی‌از سه استدلال زیر رخ میدهد :

لوله‌کشی و نصب غیرمناسب

استفده از مواد نا مناسب

خوردگی مواد لوله‌های گاز

ابتدا مسیر جریان را جدا نمایید تا فشار سیال انقطاع شود و محل نشتی را به طور کامل منزه و کم آب نمائید . در صورت نیاز بوسیله یک فرچه سیمی , محل نشتی را عاری از هر نوع رسوب و زنگ زدگی کنید .

دستکش را بپوشید .

خمیر را به طور کامل ورز فرمائید و ادغام نمایید تا به طور کامل یکپارچه خاکستری شود . اعتنا بفرمایید که‌این خمیر از دو بخش درست شده شده‌است و بخش میانی می بایست به خیر با بخش بالایی ترکیب گردد .

خمیر را روی محل نشتی فشار دهید و آنرا در محل نشتی بطوری بسط دهید که از هر طرف ۵ سانتی متر بسط یابد .

دوران روستا دقیقه به خمیر زمان بدهید تا یه خرده محکم شود .

نوار را به برهه زمانی ۱۵ تا ۲۰ ثانیه در آب نگه دارید تا آب به لایه‌های آن نفوذ نماید .

نوار را روی لوله به طوری بپیچانید که لایه‌های رویین نوار روی مرحله لوله قرار گیرد . دقت فرمائید که میزان بسط نوار از کناره خمیر دست‌کم ۵ سانتی متر باشد و هم هر لایه نوار دستکم ۳۰ درصد از لایه پیشین را همپوشانی کند و بعداز پیچیدن هر لایه نوار کمی آب روی لایه پیچیده شده بریزید تا رزین پلی اورتان مرتبط با هر لایه نوار فعال شود و هم هر لایه نوار را هنگام پیچیدن سفت بکشید تا بخوبی به تراز لوله بچسبد .

بعد از اتمام پیچیدن نوار حدود ۵۰دقیقه حوصله نمائید تا خمیر و نوار به طور کامل با نیز ست شوند آنگاه جریان را باز فرمائید .

نشت‌یابی لوله‌های مدفون ( به انگلیسی : Leak detection ) عملیاتی است که جهت شناسایی نشت در لوله‌های مدفون بکار گرفته می‌گردد . رایج‌ترین و موثرترین روش نشت یابی به کار گیری از متد آکوستیک است . روشهای متنوع دیگری هم برای نشت یابی خطوط لوله پایین زمینی وجود دارا هستند البته هیچ‌یک از این روشها به میزان نشت یابی آکوستیک مورد به کارگیری عام قرار نگرفته است . یکی‌از این روشها نشت یابی به روش ردیابی گاز یا این که Tracer Gas است . این روش هم از سال ۱۳۸۶ در کشور‌ایران مورد به کار گیری قرار گرفته است .

نشت یابی با به کار گیری از کرولیتورها که بر اساس اصول نشت یابی آکوستیک کار می کنند , در کشور ایران از ده سال ۱۳۷۰ آغاز شده است . [۲] نشت یابی به روش آکوستیک در اکثری از شهرهای کشور‌ایران صورت گرفته و تکنیک و روش آن مورد به کار گیری قرار گرفته و ده‌ها مورد نشت مخفی جانور در کانال لوله‌های زیرزمینی توزیع آب با این روش شناسایی شده‌است . [۱] اصول و قواعد اساس فیزیکی که امکانات نشت یاب متکی به آن ها برنده به شناسایی نشت در لوله‌های مدفون میشوند در قالب متد نشت یابی آکوستیک کلاسه بندی می شوند . درین تکنیک با مکانیابی منشأ تولید امواج صوتی که در محل نشت پدید می آیند وضعیت نشت شناسایی می شود .

ویژگیهای صدای نشت در حالتی‌که صدای مو جود در لوله‌های ذیل فشار دارنده نشت را محاسبه نمائیم عمدتاً چهار دسته صدا را می توانیم تشخیص دهیم .

صدای مشابه به صدای «هیس» یا این که «هووش» که از ارتعاش لوله و کاهش فشار در محل دریچه و اوریفیس ( orifice ) نشت به وجود می آید .
صدای مشابه به آشفتگی که ناشی از عبور جریان سیال آب اطراف جداره‌های لوله دارنده نشت است .
صدای ضربه و تصادم اسپری آب به دیواره‌های حفره‌ای که پایین خاک ساخته شده است .
ضربان خفیف ناشی از تصادم سنگ ریزه‌های بکار رفته در پایین سازی لوله دارنده نشت .
صدای «هیس» یا این که «هووش» اکثر زمان ها به طور دایم و اثبات در لوله‌های با فشار بیشتراز ۳۰PSI شنیده میشوند و معمولاً بلندترین صداییی است که در محل نشت شنیده می‌گردد . این صدا مبنای قضاوت متخصص نشت یابی برای وجود یا این که عدم و جود نشت است .

مهمترین کارداران مؤثر برفرکانس و اقتدار صدای نشت که در جداره لوله منتشر یا این که از مرحله زمین قابل ردیابی می‌باشند به شرح ذیل است :

فشار آب در لوله
فرآورده و قطر لوله
مال خاک و میزان تراکم آن
عمق کارگذاری لوله در زمین
پوشش مرحله زمین ( سیمان , آسفالت , چمن , خاک و … )

بلندای صدای نشر داده شده ( Loudness ) از چشمه نشت در لوله‌ها به طور بی واسطه تابع فشار داخلی لوله است . لوله‌های فلزی مانند لوله‌های چدنی و آهنی و گالوانیزه صدای بلندتر و با فرکانس بالاتری ایجاد می نمایند . لوله‌ها از مال PVC , PE , GRE , GRP یا این که لوله‌های سیمانی و آزبستی , اصواتی با شدت کمتر و فرکانس پایین‌تر ساخت مینمایند . به همین علت داشتن اطلاعاتی از محصول لوله‌ها تأثیر مهمی برنتیجه عملیات نشت یابی خواهد داشت . همینطور لوله‌های با سایز بزرگتر , از هر مال که باشند , اصوات ضعیفتر و با فرکانس پایینتری نسبت به لوله‌های سایز زیر ساخت مینمایند . زمینهای شنی و سست علی الخصوص در لوله‌هایی که اخیرا کار گذاری شده‌اند و Back – fill و Sand – fill خیر دارا هستند , صدای نشت را به نیکی منتشر نمیکنند . این مورد در هرنوع از خاکهای غیر متراکم دیگر هم عیناً قابل تکرار است .

به صورت معکوس خاکهای فشرده و Compact شده قابلیت و امکان زیاد بهتری برای انتقال صدای نشت دارا‌هستند . نشت در لوله‌های که در عمق ۳ تا ۴ فوت دفن شده‌اند زیاد آسانتر از نشت در لوله‌هایی که در عمق ۷ یا این که ۸ فوت کار گذاری شده‌اند قابل ردیابی است . در‌این عمق فقط نشتهای بزرگ با فشار بالا به مقدار کافی صدا برای شناسایی و حالت یابی‌شان ایجاد می کنند . در غایت پوشش زمین و فرآورده آن که آسفالت , چمن , دال بتنی , یا این که خاک است سبب ساز تفاوت در شناسایی نشت میشود . در سطح های دشوار و بتنی احتمالا نشت ۵ تا ۱۰ فوت گذشته و پس از مکان حقیقی وواقعی آن بوسیله متخصص نشت یابی قابل تشخیص باشد . بصورت معکوس در زمینهای با پوششی از خاک سست و چمن چنین صدای واضحی ساخت نمیشود و پستی و بلندی‌های جان دار در زمین هم قادر است این اختلال را تشدید نماید .

لطفا به این مطلب رای دهید:
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *